12 June 2010

contest : berapakah harga baju saya? #1 by Mediha Omar




Contest kali ini sangat lain dari contestcontest yang telah di'join' oleh saya. Kelainan contest ini adalah kau orang diminta untuk meng'calculate' harga baju Macik Mediha ini. Lain bukan? Tapi sangat mencabar. Bagi sesaper yang telah lamer tak sentuh calculator, inilah masanya untuk menyentuh calculator anda. (Calculator aku hilang, aku kira pakai kertas resit tesco dan pensil je la. Jimat!) Sebagai seorang student yang mengambil jurusan 'quantity surveying' mungkin dapat membantu sedikit (bukan dapat 4flat pown) dalam mengira cost baju Macik Mediha ini. :). Tarikh tutup contest ini adalah pada duapulohlimajunduaribusepuloh. :)

Langkahlangkah pengiraan:
1. Harga baju : RM5.00
2. Elastic Band 1meter : RM1.60 (tapi merujuk pada gambar diatas, beliau mungkin menggunakan hanya 1/2 meter sahaja) so, aku ambil dalam RM0.80
3. Upah jahit : RM3.00
4. Cost tambang beli baju pergi balik + Tambang ke kedai jahit pergi balik : RM5.00 (perlu ke? perlu kot minyak mahal. Lagipon lect selalu suruh calculate sekali (: )

Total = RM5.00 + RM0.80 + RM3.00 + RM5.00
= RM 13.80 sahaja :)

Diatas adalah teknik menjawab ye. Selalunye masa calculate harga cost material aku selalu dapat betol, TAPI ini bukan material untuk construction. So, aku pasrah je la. Mane la tahu jawapan yang diberikan ini betol. Owh! untuk keterangan lanjut tentang syaratsyarat, sila layari laman web berikut. Kelik di SINI.



*terima kasih kepada semua lecturer yang telah mengajar saya selama 3 tahun di ITP. Jasamu dikenang. Miss,miss,miss, nanti ada waterfall hunting jum kite join sesamer lagi nak? (tibatiba saja)

2 org conteng di jamban:

Mediha Omar said...

Thank you for joining dear. Semoga berjaya!
Love,
Mediha Omar

Saya Adalah 'Cik Putet' said...

thanx babe :)

Related Posts with Thumbnails